Zet je gezondheid op nummer 1

Als ik op Instragram zit of televisie kijk zie ik veel strakke lijven, afgetrainde billen en opgepompte armen. Ik weet hoeveel werk je hierin moet stoppen om dit te bereiken, dus ik snap als je hier trots op bent en dit wilt laten zien. Maar wat je nooit op deze foto ziet is of deze persoon ook daadwerkelijk gelukkig is en of deze persoon een gezonde relatie met voeding heeft. Twee aspecten die in mijn ogen een stuk belangrijker zijn dan een afgetraind lichaam hebben.

Juist wanneer ik de focus ging verschuiven van mijn uiterlijk naar gezondheid en het creëren van een sterk lijf is mijn relatie met mijzelf en met voeding sterk verbeterd. Ga proberen om keuzes te maken, omdat jij hier gelukkiger, zelfverzekerder en energieker van wordt en niet omdat je graag een bepaald vetpercentage of gewicht wilt hebben.

Er is geen gezond of ongezond

Naar mijn belevenis wordt voeding vaak in hokjes geplaatst, een pizza is ongezond en een paprika gezond. Dit was ook mijn gedachtegang. Een pizza was ongezond en dit mocht ik niet van mezelf. Ik at het dus bijna nooit en als ik het at beleefde ik hier geen plezier aan.

Ik weet uit ervaring dat heel veel mensen zo naar voeding kijken. Probeer dit los te laten, want een pizza op zijn tijd is helemaal niet ongezond. Denk bewust na over de keuzes die je maakt, uiteindelijk draait alles om een balans te vinden waar jij gelukkig van wordt.

Leg jezelf geen restricties op

Het volgen van een dieet en het vermijden of zelfs uitsluiten van bepaalde voedingsmiddelen uit je dieet kan leiden tot een slechte(re) relatie met voeding. Het kan ertoe leiden dat je het ene voedsel te veel eet en het andere verwaarloost. Zoals ik hierboven heb beschreven bestaan er geen ‘’verboden voedingsmiddelen’’. Neem af en toe iets wat jij echt lekker vindt en geniet hier optimaal van. Juist door zulke kleine geluksmomentjes voelt het als een leefstijl en niet als een saai dieet.

Luister naar jezelf en je gevoelens

Een gezonde relatie met voeding betekent ook leren luisteren naar je lichaam en je gevoelens. Volgens mij ben ik niet de enige die trek krijgt wanneer er veel aan eten wordt gedacht. Het is belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen echt trek hebben en simpelweg zin hebben in eten uit gewoonte, emoties of verveling.

Als je zin hebt om te eten, sta dan eerst even stil bij je gedachten voordat je handelt. Wat is de oorzaak dat ik trek heb? Heeft het te maken met een bepaalde emotie? Komt het door de behoefte aan afleiding? Is het uit gewoonte? Neem de tijd om na te denken en naar je lichaam te luisteren voordat je handelt.

Accepteer jezelf

Ik heb een lange periode gehad waarbij ik het moeilijk vond om mezelf te accepteren. Continu was ik bezig om mijn lichaam ‘’beter’’ te maken, omdat ik mezelf niet goed genoeg vond. Mijn focus lag iedere training op progressie maken om op deze manier spiermassa op te bouwen. Al mijn maaltijden moesten perfect zijn om de juiste nutriënten binnen te krijgen. Door deze toch wel dwangmatige manier van leven verdween mijn plezier in het hebben van een ‘’gezonde’’ leefstijl.

Op het moment dat ik mezelf leerde accepteren werd de leefstijl die ik nu heb steeds leuker. Ik maak nu bewuste keuzes, omdat ik daar gelukkiger, energieker en zelfverzekerder van word en omdat ik me daar simpelweg fijn bij voel. 

Wil jij samen met mij aan de slag?

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten