Tegenwoordig zijn de eiwitpoeders niet weg te denken bij een beginnende sporter. Als mensen zich inschrijven bij de plaatselijke sportschool, bestellen ze direct 5 kilo eiwitpoeder. Maar is dit wel de juiste manier van denken?

Laag 1: basisvoeding

Het begint bij een goede basis. De onderste laag van de sportvoedingspiramide vormt de basisvoeding voor iedere sporter van ieder niveau. De basisvoeding bevat alle basisvoedingsmiddelen in de juiste verhouding die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren. En juist hier zit de winst voor velen. 9 van de 10 keer is namelijk de basisvoeding nog niet in orde. Groenten, fruit, volkoren producten, vlees, vis, zuivel, eieren, noten of vegetarische producten vormen de basis voor iedere sporter. Veel sporters, maar ook niet sporters, krijgen onvoldoende van deze producten binnen. Na een tijdje zorgt dit voor een tekort aan vitamines en mineralen. Mijn tip: heb eerst je basisvoeding in orde, voordat je sportspecifieke voeding en/of supplementen gaat bestellen.

gezonde basisvoeding

Laag 2: sportspecifieke voeding

De middelste laag is de sportspecifieke voeding. Wanneer je basisvoeding in orde is kun je gaan kijken naar sportspecifieke voeding. Wanneer je je sportprestaties wilt verbeteren, sneller wilt herstellen of een inspanning langer wilt volhouden kun je deze producten inzetten. Dit kan een eiwit shake zijn na je (kracht)training of een koolhydraatrijk gelletje tijdens een lange fietstocht. Sportspecifieke voeding hoeft niet altijd gezond te zijn. Sportspecifieke voeding kan jou helpen om bepaalde prestaties te halen. Een eiwit shake na je (kracht)training kan het herstel bevorderen, maar het is niet de bedoeling dat je al je eiwitten uit eiwitpoeders gaat halen. Sommige producten uit je basisvoeding kun je ook zien als sportspecifieke voeding. Denk aan een bakje kwark voor het slapen gaan voor herstel, of een banaantje voor het trainen voor extra energie. Als je basisvoeding als sportspecifieke voeding kunt gebruiken is dit altijd een betere keuze.

Sportspecifieke voeding

Laag 3: supplementen: 

Supplementen vormen het laatste stapje om je prestaties te verbeteren. Supplementen kun je ook niet zien als alternatief voor voeding. Blijf onthouden dat je basisvoeding en je sportspecifieke voeding in orde moet zijn, voordat je supplementen gaat gebruiken. Supplementen zijn dus weinig zinvol zonder een goede basisvoeding en sportspecifieke voeding. Vandaar ook de piramide vorm. Onder supplementen vallen onder ander creatine, cafeïne, bietensap, maar ook vitamine- en mineralensupplementen. Supplement gebruik kan erg zinvol zijn, maar aan de andere kant kan dit ook averechts werken. Hoe dit precies zit leg ik in mijn volgende blog uit.

Wil jij samen met mij aan de slag?

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten