Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal dat voorkomt in graanproducten, groente, noten en melkproducten. Het is nodig voor onder andere de vorming van bot en spieren en speelt een rol bij de goede werking van spieren en overdracht van zenuwprikkels. In het lichaam is ongeveer 25 gram magnesium opgeslagen.15 gram hiervan is onderdeel van het skelet. De resterende 10 gram komt vooral voor in ons bloed en het dwarsgestreepte spierweefsel. 

Waar is magnesium goed voor?

  • de vorming van bot en spieren.
  • de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen. 
  • het goed functioneren van spieren. 
  • een goede werking van een groot aantal enzymen. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken.
  • de energieproductie van de lichaamscellen. 

Opname van magnesium

Het lichaam neemt magnesium op aan het einde van de dunne darm. Deze opname varieert van 20-60%. Dit hangt af van meerdere factoren. Ten eerste van hoeveel magnesium er in de voeding zit. Hoe meer erin zit, hoe lager het percentage dat het lichaam opneemt. Daarnaast heeft een te hoge inname van eiwit en vezels een negatieve invloed op de inname. Ten slotte wordt de opname van magnesium beïnvloed door de lichaamsvoorraden magnesium, waarbij de opname toeneemt bij een tekort en afneemt bij een overschot.

Magnesium tekort

Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen. Mogelijke symptomen bij magnesiumtekort zijn: 

  • algehele lusteloosheid of vermoeidheid
  • spierkrampen
  • hartritmestoornissen in extreme gevallen

Het is moeilijk vast te stellen of een magnesiumtekort de oorzaak is van deze symptomen. Een arts kan dit niet goed vaststellen, omdat het magnesium in je bloed geen goede maat is om een magnesiumtekort vast te stellen. Maar 1% van de hoeveelheid magnesium in je lichaam zit in het bloed. 

Hoeveel magnesium heb je dagelijks nodig? 

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium voor een volwassen man is 350 milligram. Voor een vrouw is dit 300 milligram. 

Moet ik magnesium suppleren?

Met een goede gevarieerde voeding komen magnesiumtekorten nagenoeg niet voor. Daarnaast is het lastig om een tekort aan magnesium vast te stellen. Denk je dat je een tekort aan magnesium in je voeding hebt? Kijk dan eerst of je dingen in je voeding kan aanpassen om meer magnesium binnen te krijgen. Als extra kan je (tijdelijk) magnesiumtabletten slikken. Wanneer jij twijfelt of je een magnesiumtekort heb raad ik het aan om je huisarts of diëtist te raadplegen. Wil je gaan suppleren, zorg er dan voor dat je niet meer dan 350 milligram per dag gebruikt om darmklachten te voorkomen. Klik hier voor het magnesiumsupplement van Ekopura die ik adviseer.

Wil jij samen met mij aan de slag?

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten