We kunnen een onderscheid maken tussen twee soorten ijzer. Namelijk non-heemijzer en heemijzer. Non-heemijzer komt voornamelijk voor in plantaardige voedingsmiddelen. Heemijzer komt voor in dierlijke voedingsmiddelen.

Functie van IJzer

IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. IJzer is verder nodig om in onze cellen energie te produceren en ijzer draagt bij aan een normale werking van het afweersysteem.

Bronnen van IJzer

Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis en kip. In rund- of lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip. Non-heemijzer zit zowel in dierlijke producten als in plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood en volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten zoals spinazie, paksoi, andijvie en snijbiet. Ei en vleesvervangers bevatten alleen non-heemijzer.

Gevolgen tekort

Er zijn verschillende factoren waardoor een ijzertekort kan ontstaan. Bij snelle groei, zwangerschap en het geven van borstvoeding waarbij de ijzeropname niet verhoogd wordt bijvoorbeeld. Maar ook door een eenzijdige voeding met weinig vlees en groenten kan een tekort ontstaan. Vegetariërs en veganisten moeten ook goed letten op hun ijzerinname. Bloedverlies of een verminderde opname kunnen ook leiden tot een ijzertekort. Vaak treden deze symptomen van een ijzertekort al op voordat er sprake is van bloedarmoede. Je kan een ijzertekort herkennen aan:

  • vermoeidheid
  • bleke huid
  • snel buiten adem
  • rusteloze benen

Moet ik ijzer suppleren?

Zowel een tekort als een overschot aan ijzer kan nadelig zijn voor de gezondheid. Wanneer je een tekort hebt aan ijzer kun je ijzersuppletie overwegen. Voor mensen die genoeg ijzer binnenkrijgen heeft het innemen van een ijzersupplement geen bewezen voordeel. Sterker nog, het kan leiden tot een overdosis aan ijzer. Suppleer ijzer alleen onder begeleiding van een arts. 

IJzer en sportprestaties

Bij prestatiesporters is de ijzerbehoefte over het algemeen hoger. Om het prestatievermogen te verbeteren wordt vaak gebruik gemaakt van ijzersuppletie. Bij sporters zonder bloedarmoede is dit overbodig. Er is alleen sprake van een verbetering in sportprestaties dankzij ijzersuppletie als er sprake was van bloedarmoede door ijzertekort.

Mijn keuze

Persoonlijk raad ik BlueIron aan. BlueIron en is een vloeibaar ijzer supplement dat goed door het lichaam wordt opgenomen. Ieder product bevat vitamine C, dat de opname van ijzer in het lichaam bevordert. Daarnaast is het supplement 100% vegan en bevat het dus alleen non-heem ijzer. Het wordt wel goed door het lichaam opgenomen door het toegevoegde vitamine C. BlueIron heeft drie varianten: Original, Sport en ZwangerIJzer supplement

Wil jij samen met mij aan de slag?

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten