Eten en drinken geeft je lichaam energie, bijvoorbeeld om je warm te houden, om eten te verteren en om te bewegen. Er gaat dus energie je lichaam in, en er gaat energie uit. Als je net zoveel eet als dat je nodig hebt, blijft je gewicht stabiel en ben je in energiebalans.

Maar dat willen we niet. Dus er zal toch echt wat vetmassa verloren moeten gaan. Dit gaan we doen door minder te eten dan dat je lichaam nodig hebt. We spreken hier dan van een negatieve energiebalans.

Klinkt best simpel toch? Veel mensen kennen deze theorie ook, maar het uitvoeren hiervan is toch net even moeilijker dan je denkt. Een nieuwe leefstijl heb je niet een op de andere dag jezelf aangeleerd.

Maar hoe pak je dit dan aan? Hoe ga je ervoor zorgen dat je die gezonde leefstijl je eigen gaat maken? Persoonlijk raad ik het altijd aan om je motivatie te achterhalen. Wat is de reden dat je dit echt graag wilt? Schrijf dit op en begin met een plan van aanpak maken. Samen met mij uiteraard.

Bij dit plan van aanpak horen natuurlijk doelen. Begin eerst maar eens met een aantal subdoelen. Dus niet meteen het doel hebben dat je 10 kilogram wilt afvallen. Nee, maak het klein. Begin met subdoelen als: ik ga deze week iedere dag de dag beginnen met een eiwitrijk ontbijt. Of: ik ga deze week drie keer naar de sportschool. Door middel van het behalen van deze kleinere doelen blijf je gemotiveerd om aan je hoofddoel te werken.

vet verbranden

Hoe ziet je advies er qua voeding dan uit? Om vetmassa te verliezen wil je een negatieve energiebalans creëren, oftewel je gaat minder eten dan je nodig hebt. Tijdens het afvallen verlies je vetmassa, maar wat we niet willen is dat je spiermassa gaat verliezen. Om zoveel mogelijk spiermassa te behouden tijdens het afvallen is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Onderzoek wijst uit dat, wanneer je meer eiwitten eet je meer spiermassa zal behouden tijdens het afvallen. Daarnaast wil je voor spierbehoud niet te snel afvallen. Persoonlijk hanteer ik altijd een energietekort van ongeveer 500 kcal. Op deze manier ga je een halve kilo per week afvallen. Verder geven eiwitten een verzadigd gevoel, wat ervoor zorgt dat je minder behoefte krijgt om te snacken.  Daarnaast zorgt behoud van spiermassa ervoor dat je energieverbruik hoger blijft (spieren verbruiken energie).

Naast voeding is krachttraining ook een essentieel onderdeel om je spiermassa te behouden of zelfs te vergroten. Twee keer in de week krachttraining kan al voldoende zijn. Het belangrijkste is dat jij een manier van bewegen kiest dat jij leuk vindt. Alleen op deze manier blijf je gemotiveerd en ga je het volhouden.

Wil jij samen met mij aan de slag om vetmassa te verliezen?

Doe vrijblijvend de gratis online intake.

Of klik hier voor alle mogelijkheden.

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten