Wat gebeurt er met je spiervezels?

De afname van spiermassa en spierkracht heeft voornamelijk te maken met een verkleining en verandering van de samenstelling van de spieren. Natuurlijk hangt dat voor een deel af van jouw lichaamsbouw en van de hoeveelheid en soort beweging die je krijgt. Na meer dan twee weken neemt de dikte (het spiervezelvolume) langzaam af. Verder moet je er rekening mee houden dat je zenuwstelsel en pezen na een lange tijd zonder training minder belastbaar zijn, omdat ze niet meer gewend zijn aan deze vorm van belasting.

Afname van spierkracht                                           

De mate waarin spiervezels verslappen of versterken hangt samen met de mate waarin ze geprikkeld worden en kunnen aanpassen aan deze situatie. Wanneer jij niet in staat bent om deze trainingsprikkels toe te dienen, zal je spierkracht de eerste drie weken niet achteruit gaan. Na drie tot vier weken inactiviteit is de kans groot dat de spierkracht iets achteruit gaat. Je spierkracht neemt sneller af wanneer je meer dan zes tot acht weken niet traint.  Wanneer je langer dan acht weken inactief bent zal je spierkracht nog sneller afnemen.

hoe snel verlies je spiermassa

Afname van spiermassa

Wanneer je  niet traint past het lichaam zich aan, omdat het niet belast wordt met een zware training. Je zult pas na twee weken langzaam spiermassa verliezen. In de beginfase zal dit heel erg langzaam gaan, dit neemt sneller toe na drie maanden zonder training. In het begin is het vooral een verlies van spierspanning.

Straks weer richting de sportschool

Gelukkig voor alle sportschool fanatiekelingen beschikt het lichaam ook over spiergeheugen. Als je één jaar of langer fanatiek aan krachttraining hebt gedaan is het gemakkelijker om weer sneller spierweefsel op te bouwen.  Dit wordt veroorzaakt door de toegenomen hoeveelheid celkernen. Tijdens je rustperiode worden spiervezels wel kleiner, maar omdat het aantal celkernen niet vermindert, bouw je ze snel weer op! Daarnaast is een ervaren sporter goed in staat om meteen weer effectief te trainen en de juiste spieren aan te spreken.

Voordelen

Zoals je hierboven kunt lezen hoef je niet bang te zijn dat je straks geen dumbbell meer van de grond kan krijgen. Sterker nog, deze periode kan zelfs positief voor je uitpakken. Je lichaam krijgt nu echt de kans om even helemaal te herstellen. Daarnaast kunnen spieren gewend raken aan de constante prikkel die jij ze geeft tijdens een training, wat er uiteindelijk voor zorgt dat ze niet meer groeien. Een pauze zorgt ervoor dat je spieren straks een sterke trainingsprikkel krijgen wat uiteindelijk weer resulteert in spiergroei.

Vond je dit een interessant artikel of heb je een vraag of opmerking? Laat dan een bericht achter. Ik probeer dezelfde dag nog te reageren!

Samen met mij aan de slag?

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Vetpercentage verlagen
Paul de Vos
Door bewust bezig te zijn met voeding en door van elke maaltijd een feestje te maken veranderde langzamerhand mijn...
Gezonde relatie met voeding
Roos Brugman
Het kijken naar mezelf in de spiegel en de gedachtes die daarbij opspelen zijn nu gezond.
gezond afvallen
Nicole Lebbink
Floris heeft mijn zelfvertrouwen vergroot en daar ben ik hem heel dankbaar voor.

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten