Om jezelf te blijven ontwikkelen is het essentieel om doelen te stellen. Waar jij niet over nadenkt zul je nooit bereiken. Alleen al door het te benoemen is de kans groter dat jij dit zult bereiken. Begin met erover na te denken waarom jij dit wilt. Er is geen wet waarin staat dat doelstellingen verplicht zijn. Er is maar één reden om het toch te doen: doelstellingen gaan jou helpen om je dromen te verwezenlijken.

Een goede doelstelling

Vaak wordt bij doelstellingen maken de SMART methode gebruikt. Dit staat voor de eisen waaraan je doel moet voldoen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ik ben van mening dat wanneer je persoonlijke doelen maakt je niet zo kritisch ernaar hoeft te kijken. Maak een hoofddoel en werk in kleine stapjes naar dit doel toe. Zoek de juiste balans tussen doelstellingen behalen en voldoende uitgedaagd worden. Doelen behalen is noodzakelijk voor een stukje succeservaring en motivatie om door te gaan. Aan de andere kant wil je voldoende geprikkeld en uitgedaagd worden, zodat je niet verveeld raakt. 

Probeer je doelen zodanig te formuleren dat je het bekijkt vanuit het positieve. Formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren.  Hier een voorbeeld: je moet niet willen stoppen met snacken in de avond, maar je wilt iedere avond een bakje kwark met een stuk fruit pakken. Je wilt niet minder op de bank zitten, maar je wilt twee keer in de week een workout knallen en dagelijks 30-45 minuten wandelen. Pak je verantwoordelijkheid en daag jezelf uit!

Doelstellingen maken

Doelen realiseren: hoe pakken we dat aan? 

In kleine stapjes vooruit: Het einddoel dat je wilt bereiken moet helder en duidelijk zijn. Daarna kun je in kleine stapjes richting jouw einddoel werken. Wat ik persoonlijk aanraad is om wekelijks drie subdoelstellingen te maken. Op deze manier weet je precies wat je moet ondernemen om in stapjes richting jouw hoofddoel te werken.

Focus: Heb duidelijk je doel voor ogen. Probeer je echter wel alleen te focussen op dat waar jij invloed op hebt en wat op dat moment van toepassing is. Ik zal een voorbeeld geven. Afvallen is een veel voorkomend doel. Maar als jij je alleen focust op het afvallen voor aankomende zomervakantie zal dit stress opleveren en er juist voor zorgen dat jij afgeleid wordt. Focus op die zaken waar jij direct invloed op hebt: meer bewegen, gezonder eten, goed slapen etc. 

Combinatie van inspanning en ontspanning: Doelen worden eerder bereikt wanneer je de juiste verhouding hebt tussen inspanning en ontspanning. Je wordt niet fitter door de hele dag naar de sportschool te gaan. Daarnaast zal dit de kans op blessures ook vergroten. Maar ook altijd gezond willen eten en jezelf restricties opleggen maakt de kans op snacken groter. Ook hierin is het van belang dat je de juiste balans vindt en hier rekening mee houdt bij het maken van jouw doelstellingen.

Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken?

Stuur mij dan een bericht of doe de gratis online intake

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €14,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
gezonde voeding
Wat eet ik op een dag
''Wat eet jij nou op een dag''? Dit is een vraag die ik bijna dagelijks krijg. Dit blog heb ik geschreven om jullie...
online diëtist
Tim Roelofs
Ik heb heel erg veel geleerd over voeding, keuzes maken en realistische doelen stellen.
Gezond afvallen
Jill Boon
Ik maak nu veel meer bewuste keuzes met voeding en ga met veel plezier sporten

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten