Melk bestaat uit twee soorten eiwitten, namelijk whey en caseïne. Bij de productie van kaas wordt de whey uit de melk gefilterd. Dit wordt uiteindelijk verwerkt tot een whey eiwit shake. Het caseïne-eiwit blijft bij deze productie over. Zuivel bevat dus veel caseïne eiwit. Je kunt hieruit opmaken dat het whey eiwit een restproduct is bij de productie van kaas. Het caseïne eiwit is het eiwit dat in de zuivel overblijft.  Qua aminozuursamenstelling verschillen caseïne en whey eiwit dus van elkaar.

Welk soort eiwit is beter?

Je kunt niet zeggen dat de één beter is dan de andere. Dit is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Je hebt het namelijk over twee verschillende producten. Het verschil zit hem in de opname. Whey heeft als eigenschap dat het erg snel door het lichaam wordt opgenomen. Caseïne eiwitten worden juist langzaam door het lichaam opgenomen. Hierbij worden de aminozuren langzaam aan het lichaam afgegeven. Dit zorgt ervoor zorgt dat het lichaam gedurende een langere periode voorzien wordt van aminozuren. 

Whey en caseïne eiwit

Wanneer neem ik nou whey en wanneer juist caseïne?

Mijn advies is om caseïne voor het slapen gaan te gebruiken. Tegen een bak kwark met pindakaas voor het slapen gaan kan je echt geen nee tegen zeggen. Whey gebruik je vooral rond je training. Tijdens het trainen maak je spierschade, whey is dan een goede optie om in te zetten voor herstel.

Wat mij tegenwoordig opvalt is dat we heel snel naar een eiwit shake grijpen. Terwijl je ook je eiwitten uit je basisvoeding kunt halen. Als sporter is het niet perse nodig een eiwit shake te drinken. Natuurlijk is een shake een snelle en gemakkelijke manier om een portie eiwitten binnen te krijgen, maar een lekkere boterham met een gebakken ei is ook helemaal niet verkeerd. Kijk dus eerst of je basisvoeding goed is, voordat je een eiwit shake inzet.

Wil jij samen met mij aan de slag?

Klik dan hier voor mijn contactgegevens of doe vandaag nog vrijblijvend de gratis online intake.

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Gezond afvallen
Eva
Ik heb geleerd los te laten dat eten goed of fout is, maar mijzelf de vraag te stellen of je je ergens goed bij...
Spiermassa opbouwen
Sylvana
Het belangrijkst is dat je je goed, sterk en fit voelt - en dat voel ik me nu
Vegan Eiwitrijke Pancakes
Vega(n) Eiwitrijke Pancakes
Er zijn meerdere manieren om eiwitrijke pannenkoeken te maken dan met melk en eieren. Deze pannenkoeken zijn gemaakt...

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten