Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Verder zit het in mindere mate in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren.

Omega 3-vetten zijn essentieel. Dit betekent dat je lichaam deze vetzuren niet zelf aan kan maken. Ons lichaam kan zelf EPA en DHA aanmaken uit ALA. Dit is echter niet heel efficiënt en gaat vaak om kleine hoeveelheden. Het is daarom belangrijk om voldoende omega 3-vetten binnen te krijgen via onze voeding of suppletie.

Voordelen van Omega 3

Beschermt je hart. Uit onderzoek blijkt dat het eten van een portie vis per week samenhangt met een lagere kans op sterfte aan hartziekten. Dit wordt ondersteund door onderzoek naar supplementen met visvetzuren, waaruit blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten verkleint met ongeveer 10% bij personen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten. 

Verlagen van de bloeddruk. Uit onderzoek met supplementen blijkt dat ongeveer 4 gram per dag  EPA en DHA de systolische bloeddruk (bovendruk) verlaagt met ongeveer 4,5 mm Hg bij mensen met een verhoogde bloeddruk die verder geen medicijnen gebruiken. 

Gedragsstoornissen, depressie en dementie. Het slikken van omega 3-vetzuren helpt mogelijk bij slecht leergedrag, depressiviteit en dementie, maar onderzoeksresultaten zijn tegenstrijdig.  Er is onvoldoende bewijs dat het slikken van omega 3-vetzuren positieve effecten heeft op gedragsstoornissen, zoals ADHD. 

Alternatief voor vis: algenolie(capsules).

Voor mensen die geen vis willen of kunnen eten, zijn er producten die zijn verrijkt met visolie of algenoliecapsules een (duurzaam) alternatief. Vissen halen de omega 3-vetzuren uit de algen die ze eten. Omega 3 is dus ook rechtstreeks uit algen te winnen. Wanneer je voor een omega 3 supplement gaat raad ik het aan om voor algenolie te gaan. Dit is een zeer effectieve en eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat je lichaam alle belangrijke omega 3-vetten binnenkrijgt die bijdragen aan een optimale gezondheid. Daarnaast is het een duurzaam alternatief waarmee je overbevissing tegengaat en weet je zeker dat het 100% schoon is omdat de algen worden gekweekt in gecontroleerde omstandigheden.

Ben jij op zoek naar een goed supplement? Klik dan hier!

Wil jij samen met mij aan de slag?

Doe hier vrijblijvend de online intake 

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €14,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
online diëtist
Nicolien Heijndijk
Ik zie er beter uit en voel mij lichamelijk zoveel sterker
Palmolie
Palmolie
Vaak zie ik veel negativiteit als het gaat om palmolie. Want worden daar geen enorme oerwouden voor gekapt? Maar...
Gebakken ei
Basmatirijst met romige spinazie en een eitje
Dit is echt zo'n recept die ik wekelijks kan eten. Gezond, makkelijk te bereiden en dit allemaal in combinatie met...

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten