Als ik fanatiek aan krachtsport doe is een eiwit shake noodzakelijk

Tegenwoordig denken veel mensen dat een eiwitshake HET middel voor een gespierd lichaam is. De eiwitshakes zijn bijna niet meer weg te denken in de fitnesswereld. Maar werkt dit nou beter dan je eiwitten uit je basisvoeding halen? Nee, je kunt prima je eiwitten uit je voeding halen. Makkelijk is het zeker wel, dit is ook de reden dat ik het in sommige situaties wel aanraad. Het werkt alleen niet beter dan je eiwitten uit voeding.

Een vetloze maaltijd is het meest gezond

Vet is het eerste dat de meeste mensen schrappen als ze willen afvallen. Maar vetten uit voeding zijn helemaal zo gek nog niet. Vet zorgt er onder andere voor dat vetoplosbare vitamines, zoals vitamine A, D en E in de darm opgenomen kunnen worden. In onverzadigd vet zitten essentiële vetzuren. Zij spelen een belangrijke rol bij het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten.

Dit wil nu niet zeggen dat we met zijn allen aan de koek, chips en pizza moeten gaan knagen. Haal je vetten uit noten, avocado, olijfolie, zalm, paling en makreel.

Er zitten alleen eiwitten in dierlijke producten

Wij Nederlanders eten veel zuivel, vlees en vis. Allemaal mooie producten die rijk zijn aan eiwit. Maar er is meer dan iedere dag kip en kwark. Je kunt je portie eiwitten ook halen uit plantaardige eiwitten. Denk hierbij aan peulvruchten, bonen, noten, granen en groenten. Veel krachtsporters denken dat je als vegetariër/veganist niet in staat bent om spiermassa aan te komen door een gebrek aan eiwit, maar dit klopt niet. Wil jij hier meer over lezen? Lees hier alles over hoe je als vegetariër/veganist voldoende eiwitten binnen krijgt.

voedingsfabels

Aspartaam is schadelijk voor de gezondheid

Geloof me mensen, van af en toe een cola light ga je niet ziek worden. Toch denken mensen nog steeds dat je van aspartaam een vergrote kans op kanker hebt. Er zijn inmiddels honderden zo niet duizenden onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat het gebruik van aspartaam geen gevaar oplevert als je je houdt aan de gestelde bovengrens. Om een negatief gezondheidseffect te zien van zou je meer dan 36 liter light frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken.

Als ik in de avond eet kom ik sneller aan

Als ik na 20.00 uur nog iets eet kan het niet anders zijn dan dat ik aankom. Of klopt dit toch niet?

Veel mensen denken dat na 20.00 uur je verbranding ineens stil valt. Maar gelukkig gaat je verbranding ook na 20.00 uur gewoon door. Zelfs als je slaapt verbruikt je lichaam energie om alles in werking te houden. De reden dat mensen denken dat ze na 20.00 uur aankomen is, omdat er dan vaak voor de calorierijke snacks gekozen wordt. Lekker wijntje, blokje kaas erbij en we sluiten het af met een stukje chocola.

Energie die je ’s avonds eet, wordt precies hetzelfde verwerkt als energie die je op andere momenten eet. Pas als er continu te veel energie binnenkomt en je een calorieoverschot creëert, wordt een deel daarvan als vet opgeslagen.

Dierlijke eiwitten

Koffie is slecht

Koffie is één van de meest gedronken dranken ter wereld. Maar cafeïne krijgt steeds vaker een slechte naam. Om deze reden zweren steeds meer mensen koffie af. Toch is er voor de meeste mensen helemaal niets mis met twee of drie koppen koffie per dag. Laat ik het nog gekker maken een klein beetje cafeïne kan je energiek houden en je sportprestaties verbeteren. Koffie is een gewoonte waarbij je je gezonde verstand moet gebruiken. Slaap je slecht? Ben je snel angstig, of ben je in verwachting? Dan is het niet verstandig om veel koffie te drinken! Zo niet, dan kan het weinig kwaad. Het is net als bij bier: geniet, maar drink met mate.

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Een uitspraak die ik bijna dagelijks te horen krijg is dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Ik ga nu niet zeggen dat het ontbijt over slaan gezonder is, maar een ontbijt is niet per se nodig. Mensen die altijd ontbijten kunnen erg gezond zijn. Mensen die niet ontbijten kunnen ook erg gezond zijn. Want het is zoals met veel, heel veel zaken in het leven: er is geen manier die voor iedereen geldt. Ben jij actief in de ochtend? Dan raad ik het vaak aan om een maaltijd met voldoende koolhydraten en eiwitten te eten. Ben jij niet actief in de ochtend? Dan zou je prima het ontbijt kunnen overslaan. Houd er dan wel rekening mee dat je de juiste aantal koolhydraten, eiwitten en vetten binnen krijgt gedurende de dag.

Er is maar 1 manier perfect

Waar ik mij persoonlijk heel erg aan stoor is dat diëtisten, coaches en voedingsdeskundige allemaal zweren bij hun eigen methoden. Ieder persoon is uniek en heeft een eigen historie en een eigen lichaam. Om deze reden bestaat er niet 1 leefstijl die perfect voor iedereen werkt. Zo zijn er mensen die klachten van gluten, lactose of andere voedingsstoffen krijgen en andere kunnen dit prima verdragen. Zo zijn er mensen die prima zonder ontbijt kunnen sporten terwijl de ander hier niet aan moet denken.

Ben jij op zoek naar een leefstijlcoach die adviezen geeft op basis van wetenschappelijk onderzoek?

Neem dat vrijblijvend contact met mij op of de nu de gratis online intake.

Doe hier de gratis online intake

Dit is waarom je Floris moet hebben.
  • Mooie resultaten door professionele begeleiding
  • Persoonlijk voedings- en beweegadvies
  • Dagelijks contact 
  • Maandelijks nieuwe recepten
  • Kennis over voeding en sport

Bestel nu mijn kookboek!

Bestel nu mijn kookboek voor maar €11,95!

Bestel direct

Andere toffe dingen
Gezond afvallen
Eva
Ik heb geleerd los te laten dat eten goed of fout is, maar mijzelf de vraag te stellen of je je ergens goed bij...
Spiermassa opbouwen
Sylvana
Het belangrijkst is dat je je goed, sterk en fit voelt - en dat voel ik me nu
Vegan Eiwitrijke Pancakes
Vega(n) Eiwitrijke Pancakes
Er zijn meerdere manieren om eiwitrijke pannenkoeken te maken dan met melk en eieren. Deze pannenkoeken zijn gemaakt...

Nog steeds niet gestart met Floris FitFood?

Mooie resultaten, heerlijke en gemakkelijke recepten, direct contact via Whatsapp.
Wat wil je nog meer?

Bekijk de pakketten